Pædagogiske principper

Rudolf Steiner har aldrig grundlagt en børnehave. Han har lagt nogle pædagogiske principper til grund for, hvordan man behandler det lille barn.
Disse principper tages op ude i de enkelte børnehaver. De pædagogiske impulser varetager barnet som et SANSENDE, RYTMISK OG EFTERLIGNENDE væsen.

Hos os leger børnene kun med naturens materialer samt noget hjemmelavet legetøj. Legetøjet skal have en værdi til pleje af fantasien. Altså skal det være så lidt forarbejdet som muligt. Da barnet er særlig følsomt i forhold til naturmaterialer, findes her kun ægte materialer som uld, silke og bomuld.

Den fri leg vægtes meget højt i Rønnebærhuset. Herigennem lærer børnene at tage hensyn til hinanden, og at løse de konflikter som opstår. Selvfølgelig er de voksne der hele tiden med deres bevidsthed, men det er bedst for børnene selv at lære at tackle problemerne, i den rækkefølge de opstår.

Med til at sanse hører også en meget bevidst farvesammensætning i børnehavens indendørs lokaler. Væggene er laserede, så de virker mere levende og mindre fastlåste i formationerne.Børnehaven er indrettet som et hjem. Her tørres støv af, laves te, repareres stole og strikkes sokker. Som det rytmiske væsen barnet er, stimuleres det af en fast dagsrytme, en fast ugerytme og en fast årsrytme. Hver dag har faste rutiner og aktiviteter.

Som pædagog i en Steiner børnehave er det vigtigt at man er villig til at arbejde med sig selv. Man skal begynde dagen med glæde. Forældre og børn hilses med et smil og et håndtryk til godmorgen. Vores personlige problemer hænges på en knage inde på kontoret, da de ikke vedkommer børnene.

Gennem en koncentreret iagttagelse af det enkelte barn, udvikles evnen til at vurdere barnets behov for omsorg og tryghed. Både i flok og individuelt.